Alles alleen doen

We denken geregeld dat sterk zijn en alles alleen doen krachtig is. Maar het is ook zo eenzaam.
Ze zit naast me, een leidinggevende die mijn hulp heeft ingeroepen. Ze is vastgelopen in haar werk. Eigenlijk ziet ze maar één uitweg; zo snel mogelijk vertrekken bij haar huidige werkgever. Samen met mij wil ze kijken hoe ze nu verder wil in haar carrière én hoe ze kan voorkomen dat ze opnieuw strandt in haar werk.

Ik vraag haar of ze iemand had op haar werk bij wie ze kon aankloppen voor steun of waar ze mee kon sparren. Ze kijkt me glazig aan. “Hoezo steun?” zegt ze met verheven stem. “Ik ben gewend om mijn eigen boontjes te doppen, ik hou er niet van om als een zielig vrouwtje te piepen”.

Sommige mensen denken dat ze sterk en oké zijn wanneer ze alles alleen doen. Zo hebben zij het geleerd. Hulp of steun vragen vinden ze een teken van zwakte. Ze ploeteren eenzaam en alleen voort. De sterkste mensen die ik ken zijn open over hun kwaliteiten én hun tekortkomingen. Ze schakelen anderen in om hen te helpen of te steunen. Bij succes nodigen ze anderen uit om dat samen met hen te vieren. Door zowel tekortkomingen áls successen te delen maken we verbinding met anderen en kan er veiligheid en vertrouwen ontstaan.

Kijk bij wat doe ik hoe ik je daarbij kan helpen.

Plaats een reactie