Diefstal

emoties durven tonen

Het is zaterdag en ik ben aan het winkelen in Venlo. Ik loop een drogisterij binnen en vraag een medewerkster om advies. Vriendelijk beantwoordt ze mijn vragen. Plotseling worden we luidruchtig onderbroken omdat iemand schreeuwt: ”Hé, zij jat spullen!” Meteen is er paniek. Een man roept “Bel de politie” en de dief rent de winkel uit. De medewerkster met wie ik in gesprek ben zet de achtervolging in.

Ik ga ook naar buiten en zie hoe de medewerkster de tas met de gestolen spullen uit de handen van de dief rukt. De vrouw vloekt, duwt de medewerkster op de grond, geeft nog een schop en sprint weg.

Als ik bij de medewerkster aankom biedt ze me meteen haar excuus aan omdat ze mij, als klant in de winkel heeft “achtergelaten” (!)

Ze bijt op haar lip om het trillen en haar opkomende tranen de kop in te drukken. Ik moedig haar aan om de opgebouwde emoties toe te laten. Dat doet ze meteen en ze huilt alles eruit.

Emoties toelaten vinden we vaak niet professioneel op ons werk, we onderdrukken ze. We houden ze vaak lang vast.

Deze moedige verkoopster ontlaadt, zodat de stress snel uit haar lijf verdwijnt en ze ontspannen verder kan.

Op 16 september geef ik een workshop waarin emoties een rol spelen. Kijk bij ‘wat doe ik’ voor meer info.

Ps de dief is gepakt!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s